Hämeenlinna vastasi Suomen UNICEFin vuotuiseen haasteeseen ja toimi vuoden 2012 ajan UNICEFin kumppanuuskaupunkina.
UNICEFin koulukampanjoihin osallistui vuoden aikana Hämeenlinnassa 19 koulua eli 3700 oppilasta. UNICEFin kouluvierailija luennoi 19 koulussa eli lähes kaikissa Hämeenlinnan alueen kouluissa ja luentoja oli kuuntelemassa noin 4000 oppilasta.
UNICEFin tavoitteita kaupunkikumppanuudelle olivat mm.
Vuoden 2012 tavoitteena oli lisätä kaikkien hämeenlinnalaisten tietoisuutta maailman lasten tilanteesta, lasten oikeuksista ja lasten mahdollisuuksista vaikuttaa heitä koskeviin asioihin.
Keräystavoite ylittyi hienosti. Keräystavoitteena oli yksi euro asukasta kohti eli Hämeenlinnassa tavoiteltu potti oli vähintään 67 000 euroa. Keräyksen lopullinen keräyssumma oli 73 191, 30 euroa.
Vuoden aikana kerätyt varat ohjataan laadukkaaseen opetukseen Keniassa. Hämeenlinnalla on jo vahva kehitysyhteistyösuhde Nakurun kaupungin kanssa.
Unicefin kautta jokaisesta lahjoitetusta eurosta menee konkreettiseen apuun 79 senttiä. Lopuilla rahoilla hallinnoidaan ja organisoidaan avustustyötä
UNICEF järjestää vuosittain Jano-kampanjan, johon voi osallistua ravintoloissa, lipaskerääjänä, lahjoittamalla, järjestämällä tapahtuman koululla tai työpaikalla tai vaikka haastamalla paikallisia ravintoloita mukaan kampanjaan. Vuoden 2011 keräyksen tulos oli 180 000€.
UNICEFilla on maailmanlaajuisesti miljoonia vapaaehtoisia, mutta työtä riittää kaikille. Vapaaehtoistyötä voit tehdä UNICEFin paikallisryhmässä tai vaikka omassa opiskelu- tai työpaikassa.
Kouluille UNICEF tarjoaa monenlaisia vaihtoehtoja opettamisen tueksi. UNICEF-kävely on mukava liikuntatempaus, jolla auttaa ja opettaa. Yksi perinteinen tapa on järjestää päivätyökeräys eli taksvärkki, jossa yksi päivä vietetään työelämään tutustuen. Päivän “palkka” lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. UNICEFilla on myös tarjota globaalikasvatusmateriaalia, jota hyödyntää opetuksessa. Kouluille voi myös pyytää vierailijaa UNICEFilta pitämään vaikka aamunavausta tai oppituntia UNICEFin työstä.