Selkokieliprojekti – Konnarin koulu

 Konnari 003

”Asukkaat viihtyvät kaupungissa ja töissä, kun ollaan ystävällisiä kaikille” – Konnarin nelosluokan oppilaiden määrittelemä arvo kaupungille

Torstai-koulupäivä oli kääntymässä lopuilleen, kun Konnarin koulun oppilaat välitunniltaan palaavat takaisin pulpettiensa ääreen. Oli aika tutustua Hämeenlinnan kaupungin arvoihin, visioon ja strategiaan. Oppilaat pääsivät pienryhmissä kirjoittamaan omia määritelmiään kaupungin virallisiin arvoihin, visioon ja strategiaan.

 

Konnari 001

Puheen sorina kävi ryhmissä ja hienosti syntyi ajatuksia, kuten alla voitte lukea.

Kaupungin arvot:

  • Siellä eletään niin kuin ennenkin.
  • Siellä halutaan tehdä kaikkea uutta ja luovaa.
  • Halutaan, että ihmiset ovat tyytyväisiä.
  • Kaikki on samanarvoisia.
  • Kaikilla on hyvät kodit ja naapurit.
  • Luova omissa asioissa ja on rohkea kysymään ja vastaamaan.
  • Pysyy omassa tahdissa eikä seuraa tai matki toisia.
  • Jokaisen on velvollisuus asua, elää, työskennellä ja saada hyvää palvelua.
  • Ei saa vertailla yhtä koska kaikki on samanarvoisia.
  • Asukkaat viihtyvät kaupungissa ja töissä, kun ollaan ystävällisiä kaikille.
  • Hämeenlinna on luova ja rohkea kaupunki.

Kaupungin visio:

  • Hämeenlinna on viihtyisä, kodikas, leikkisä ja turvallinen kaupunki.
  • Hämeenlinna on luova elinympäristölle ja toisille ihmisille.
  • Hämeenlinna on historiastaan antava hyvä asuinpaikka, kaunis ja luonnonmukainen kulttuurikaupunki Suomessa.
  • Hämeenlinna on vanha ja ihmeellinen, kaunis, kodikas ja asuttu kaupunki.
  • Hämeenlinna on sellainen kaupunki, jossa tykätään asua.
  • Halutaan, että siellä on kaikkea luovaa.
  • Siellä säilytetään kaikkea vanhaa ja historiallista.

Kaupungin strategia:

  • Halutaan, että kaupunki on siisti.
  • Halutaan, että siellä ihmiset ovat terveitä.
  • Halutaan, että tuloksia parannetaan.
  • Luovasti kasvatettu ruoka ja muut elinvoimaiset kasvit.
  • Hyvään arkielämään auttavat palvelut ja työt.
  • Luontoa ei saa pilata ja hienot ja kestävät rakennukset.
  • Hyvä talo.
  • Kiltit ja mukavat ihmiset.
  • Hämeenlinna on luonnonmukainen kaupunki.
  • Kehittyvä ja puhdas elinympäristö.
  • Hyvä ympäristö ei ole pahitteeksi millekään.