14–17 -vuotiaat

Nuori rakentaa maailmankuvaansa turvallisessa ympäristössä.
Nuori laajentaa kaveripiiriään ja tehostaa verkostoitumista.
Vuorovaikutus syntyy nuoren mielipiteiden kuuntelussa ja näkökulman huomioon ottamisessa tasavertaisessa keskustelussa.
Aikuisen rooli on mahdollistaa tilanteet nuorten ehdoilla ja näyttää suuntaa asioiden eteenpäin viemiseen.
Osallisuus on päämäärähakuista ja tavoitteena on asioihin vaikuttaminen. Mukaan tulee osallisuuden sosiaalinen ulottuvuus, jossa nuoren omaehtoisuus korostuu.

Toimijat: perusopetus, toinen aste, nuorisotyö, yhdyskuntasuunnittelu, sosiaali- ja terveyspalvelut, järjestöt, yritykset ja muut yhteistyökumppanit.

Osallisuus asiakirjoissa: Perusopetuksen opetussuunnitelma, Perusopetuksen laatukriteerit

Projektit ja toiminta

Virtaa Asemille -työpajat järjestettiin Hämeenlinnan ja Iittalan rautatieasemilla toukokuussa 2017. Projekti on osa Liikenneviraston ja Motivan liikkumisen ohjauksen hanketta. Virtaa asemille- projektin toteuttivat Nuorten Akatemia ja Hämeenlinnan kaupunki. Projektin tavoitteena oli asemanseudun kehitys nuorten kanssa viihtymisen ja toimivuuden näkökulmasta, sekä saada konkreettisia tuotoksia, jotka toisivat nuorten näkökulmaa asemanseudun kehittämiseen. Projektissa toteutettiin kaksi työpajaa: toinen Hämeenlinnan rautatieasemalla […]

Virkamiesten tekemissä asiakirjoissa vilisee hyvin usein pitkiä lauseita ja erikoisia lyhenteitä sekä käsitteitä, joista ei aina saa selkoa. Lapsiystävällisessä kunnassa käytetään sellaista kieltä, jota on helppo ymmärtää. Ahveniston ja Iittalan koulujen ysiluokkalaiset perehtyivät syksyn 2015 aikana Hämeenlinnan kaupungin visioon, arvoihin ja strategiaan sekä palvelusopimuksiin. Nuoret ottivat selville mm. mitä selkokieli tarkoittaa ja poimivat asiakirjoista outoja […]


Zapway »