14–17 -vuotiaat

Nuori rakentaa maailmankuvaansa turvallisessa ympäristössä.
Nuori laajentaa kaveripiiriään ja tehostaa verkostoitumista.
Vuorovaikutus syntyy nuoren mielipiteiden kuuntelussa ja näkökulman huomioon ottamisessa tasavertaisessa keskustelussa.
Aikuisen rooli on mahdollistaa tilanteet nuorten ehdoilla ja näyttää suuntaa asioiden eteenpäin viemiseen.
Osallisuus on päämäärähakuista ja tavoitteena on asioihin vaikuttaminen. Mukaan tulee osallisuuden sosiaalinen ulottuvuus, jossa nuoren omaehtoisuus korostuu.

Toimijat: perusopetus, toinen aste, nuorisotyö, yhdyskuntasuunnittelu, sosiaali- ja terveyspalvelut, järjestöt, yritykset ja muut yhteistyökumppanit.

Osallisuus asiakirjoissa: Perusopetuksen opetussuunnitelma, perusopetuksen laatukriteerit

Projektit ja toiminta

Virkamiesten tekemissä asiakirjoissa vilisee hyvin usein pitkiä lauseita ja erikoisia lyhenteitä sekä käsitteitä, joista ei aina saa selkoa. Lapsiystävällisessä kunnassa käytetään sellaista kieltä, jota on helppo ymmärtää. Ahveniston ja Iittalan koulujen ysiluokkalaiset perehtyivät syksyn 2015 aikana Hämeenlinnan kaupungin visioon, arvoihin ja strategiaan sekä palvelusopimuksiin. Nuoret ottivat selville mm. mitä selkokieli tarkoittaa ja poimivat asiakirjoista outoja […]

Hämeenlinnan seudun ala- ja yläkoulujen oppilaskunnat järjestivät syksyn 2014 tai alkuvuoden 2015 aikana projektin ja tapahtuman, jossa oppilaat ovat aktiivisesti mukana. Ohessa kuvia ja tarinoita näistä tapahtumista. Ahveniston oppilaskunnan teemaviikko Ahveniston koulun teemaviikolla oppilaat ovat voineet halutessaan osallistua pukeutumalla. Ohessa yhteiskuva. Iittalan nenäpäivä   Jukolan oppilaskunnan järjestämä nälkäpäiväkeräys Jukolan koululla järjestettiin nälkäpäiväkeräys. Keräyksen aiheesta ja […]


Zapway »